Sala stadsbibliotek
Valfria sökord

Boktips
Resultat 1 - 10 av 56
Första Föregående Nästa Sista

Zinkpojkar : utopins röster  Aleksijevitj, Svetlana.

I Zinkpojkarna möter årets Nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, de soldaterna, sjuksköterskorna och mödrarna som alla bär minnen av Sovjetunionens krig i Afghanistan. Kriget visas upp i all sin smutsighet och grymhet. De som överlevde vill helst glömma. De som dog fraktades hem i zinkkistor. Ingår i Utopins röster.

2015 års Nobelpristagare i litteratur!

Sovjetunionens krig i Afghanistan 197989 har kallats »det sovjetiska Vietnam«. Myndigheterna talade om »internationalistsoldater« som byggde broar och planterade vänskapsalléer åt broderfolket i Afghanistan, medan militären i hemlighet fraktade hem förseglade zinkkistor med lemlästade kroppar. Länge visste allmänheten ingenting om krigets grymheter och det var först med Svetlana Aleksijevitjs Zinkpojkar som tragedins verkliga omfattning avslöjades 1989. Över en miljon unga ryssar tjänstgjorde i kriget som kom att forma det ryska samhället fram till våra dagar. Här kommer de till tals soldaterna, sjuksköterskorna och mödrarna

Om »Tiden second hand« (2013):»Tidlöst. Litteratur!« Peter Fröberg Idling

»Svetlana Aleksijevitj samlar material som en journalist och bearbetar det som en poet.« Per Svensson

»Svetlana Aleksijevitj är nog den journalist som kommit närmast att kunna göra ett porträtt av tiden själv.« Ulrika Milles

»Ja, denna kör av röster är så överväldigande att recensionen skulle kunna summeras i ett enda utrop: För allt i världen, läs denna bok!« Kaj Schueler
Finns titeln inne?
Fyrtio dagar utan skugga  Truc, Olivier.

"en bra actionhistoria i samma stil som Da Vinci-koden och Michael Mortimers böcker" Dagens Nyheter
"en öm roman. Och brutal, på vissa sidor. Varm och iskall". Borås Tidning
Kautokeino, Lappland. Polarnatt och iskallt.Snart ska solen stiga igen, efter fyrtio dagarsmörker. En flera hundra år gammal trummahar nyligen återlämnats till ett museum och detsägs att trummans kraft kan hjälpa nåjder samernas schamaner att kommunicera medde döda. Men trumman försvinner och det finnsmånga misstänkta.En renägare hittas mördad med öronen avskurna.Klemet och Nina på norska Renpolisen troratt det finns en koppling mellan stölden ochmordet. Men alla vill inte att efterforskningarnaska lyckas.
Olivier Truc är fransk journalist bosatt i Stockholm.Hans kritikerrosade debutroman Fyrtiodagar utan skugga utkom 2012 i Frankrike, denär hittills såld till ett femtontal länder och hartilldelats flera litterära priser.
Finns titeln inne?
Tre systrar och en berättare : roman i fyra akter  Sund, Lars.

Året är 1948. Karg efterkrigstid råder med varubrist, ransonering och osäkra framtidsutsikter. I en liten cellulosa­doftande hamnstad vid Bottenvikens kust beslutar sig det lokala amatörteatersällskapet för en djärv satsning - man ska sätta upp Anton Tjechovs pjäs Tre systrar.

De tre unga kvinnor som får huvudrollerna som Olga, Masja och Irina har inte mycket annat än sin ungdom och sitt teaterintresse gemensamt. Den nyblivna folkskollärarinnan Ulla-Maj, som spelar Olga, har flytt undan sin uppväxt och en förbittrad mor i Sydösterbotten. Margit (pjäsens Masja) förväntas av sin borgerliga omgivning gifta sig och bli hemmafru, och intalar sig att det är vad hon vill. Irinas roll spelas av den drömmande Iris, som är dotter till stadens latrinkusk. Amatörerna regisseras av ett verkligt fullblodsproffs, konstnärsprofessor Mirjam Bergbom är utbildad i Moskva och före detta teaterchef från Helsingfors. Med bestämd hand driver hon sina oerfarna adepter.

En tragedi drabbar teaterensemblen minuterna innan ridån går upp för Tre systrar. Det som sker kastar också sin skugga över huvudrollsinnehavarna Ulla-Maj, Margit och Iris liv.

Med Tre systrar och en berättare inleder Lars Sund en planerad trilogi om Finland under 1900-talets senare hälft och 2000-talets första decennium.
Finns titeln inne?
Rule, Britannia!  Hakelius, Johan.

År 1851 kunde drottning Victoria och hennes älskade Albert fira sitt imperium med den jättelika världsutställningen i London. Bland de utställda föremålen fanns den sägenomspunna diamanten Koh-i-Noor men britterna blev nästan lika fängslade av tablåerna med uppstoppade igelkottar. Konservatorn Walter Potters museum med cricketspelande marsvin och tedrickande kattungar i spetsklänningar blev några år senare en stor succé, ett tema vi känner igen hos Beatrix Potter. Det viktorianska England var närmast besatt av att förvandla djur till människor. Den brittiska samhällssatiren var sällan samhällsomstörtande, snarare byggde den på godmodig tradition och pragmatism. De brittiska särdragen bestod, men imperiet började dala. När det första världskriget var över blev det allt mer uppenbart att det brittiska imperiet förlorat sin dominans. Hemma i England växte en livsbejakande mellankrigsgeneration fram. Målaren Rex Whistler bildsatte generationens snurriga upptåg, men rycktes själv bort i nästa stora krig. Följ den storartade perioden i Hakelius Rule, Britannia! en bok om personer, situationer och egenheter under 200 år av brittisk historia.
Finns titeln inne?
UFO : spökraketer, ljusglober och utomjordingar : [svenskarnas möten med ufon under 100 år]  Svahn, Clas.

Människor har i alla tider sett fenomen och föremål på himlen som de inte har kunnat förklara: flygande kors, glober av ljus, cigarrformade farkoster och "flygande tefat". När dessa inte har gått att identifiera har de fått beteckningen ufo.

Här skriver Clas Svahn, journalist på Dagens Nyheter, om en rad spännande svenska ufoobservationer gjorda under 100 år. Observationer som han själv har dokumenterat och undersökt. Vi får möta de som säger sig ha sett okända varelser på nära håll och de som menar att de står i kontakt med utomjordingar, de som fångat föremålen på bild eller hittat delar av dem på marken efteråt.

Författaren berättar också historien om det märkligaste av alla svenska ufofenomen, spökraketerna. Föremål som inte bara setts av hundratals vanliga svenskar utan också jagats av flygvapnets piloter och som flera gånger slagit ner i sjöar.

Finns titeln inne?
Creepypasta : spökhistorier från internet  Werner, Jack.

Han dök först upp på ett internetforum 2009 som en hotfull skepnad i bakgrunden på ett par svartvita fotografier av lekande barn. Onaturligt lång och mager, utan tydliga anletsdrag, kom han snart att gå under namnet Slender man. Fem år senare är han huvudperson i noveller, filmer och datorspel, målas på väggar i städer världen över och förekommer i allt fler unga människors mardrömmar.Det unika med Slender man, Vandraren, Getmannen och andra liknande skräckfigurer är att de inte har någon direkt upphovsman, utan uppstod ur det kollektiva undermetvetna som utgörs av miljoner internetanvändare. De är exempel på creepypasta, digitala spökhistorier där uråldrig folklore möter internets kollektiva skaparkultur och virala förmåga. I många fall blir historierna till moderna vandringssägner, där Svarta madam motsvaras av hemsidor man absolut inte får besöka vid midnatt, och motsvarigheterna till Näcken eller Skogsrået inte lurar i skogskanten, utan bakom ett hörn i Grand Theft Auto V eller Minecraft.I denna den första bok som skrivits om fenomenet, återger och analyserar journalisten Jack Werner den mest skrämmande och intressanta creepypasta internet har att erbjuda. Resultatet är lika mycket ett stycke högaktuell folklivsforskning som en samling hårresande spökhistorier.Hans bok kommer att läsas med igenkännande av den unga generation som redan har upptäckt vad som händer på nätet, men den är av intresse för alla som vill få en inblick i dagens medialandskap, skriver Bengt af Klintberg i bokens förord.Jack Werner, född 1989, är journalist med inriktning på internet. Han är sociala medier-redaktör på Metro och krönikör i Internetworld. Han har även arbetat på Sveriges Radio och var med och grundade nyhetsbloggen Ajour.
Finns titeln inne?
Käre ledare : min flykt från Nordkorea  Chang, Chin-sŏng,

Poeten och pianisten Jang Jin-sung tillhörde Nordkoreas propagandaministerium där han skrev hyllningstexter till diktatorn Kim Jong Il. När han lånar ut en förbjuden tidskrift till en vän hamnar han i onåd och tvingas fly 2004.

Under 35 dramatiska dagar jagas han av säkerhetstjänst från Nordkorea, Kina och Sydkorea innan han lyckas ta sig till Sydkorea - en omskakande och thrillerartad kamp för friheten, som hämtad ur en John le Carré-roman.

"Han sitter på kunskaper och hemligheter om det nordkoreanska samhället och visar hur det gick till bakom kulissen."
Lovisa Lamm Nordenskiöld, författare till Ambassaden i paradiset

Finns titeln inne?
Evighetsbarnen : roman  Grimsrud, Beate.

I Beate Grimsruds nya roman möter vi fyra människor i yngre medelåldern: Siri, André, Louise och Tomas. De försöker förstå vad det innebär att vara vuxen och kastas mellan stark samhörighet och stark ensamhet denna vinter och vår på Södermalm i Stockholm. Beate Grimsrud fortsätter här att vidga berättandets gränser, med sin egensinniga blandning av realism och poesi, av absurd humor och filosoferande allvar. I dag går hon till polisen om läkarna inte tror henne. De tror henne inte. Det syns inget barn på ultraljudet. Det syns inget på proverna. Men kvinnan är visare än tekniken, äldre och säkrare. Han tänkte förr att allt nog blev bättre när man blev vuxen. Nu har han varit vuxen ett bra tag. Och? Han gladde sig som barn till exempel åt att få plocka varorna i mataffären helt fritt och helt själv. Inte så kul. Det är dom det kryllar av som jag är förbannad på. Man måste umgås med dom, man stöter på dom överallt. Dom gifta, mammorna och papporna, dom heterosexuella, dom sinnesfriska. Man blir helt enkelt trött. Sedan kom en period då jag bara fotade bakhuvuden. Jag samlade ju alltid på saker och nu samlade jag på bakhuvuden. Dom är ju inte uttrycksfulla som ansikten och det var det anonyma jag tyckte om. Dom kunde vara jag allihop. Rymden ett jätteöra. Det är den det berättas för.

Finns titeln inne?
Marshmallowtestet : att bemästra självkontroll  Mischel, Walter.

»Din syn på människans natur kommer att förändras radikalt när du läser denna briljanta bok.«Daniel Kahneman, Nobelpristagare och författare till Tänka, snabbt och långsamtEtt barn får en marshmallow och ett val: Ät den nu eller vänta, så får du två. Vad ska hon göra?Psykologiprofessorn Walter Mischels legendariska marshmallowtest vid Stanford räknas i dag som ett av de viktigaste experimenten i psykologins historia.Efter ett halvt sekels forskning kring självkontroll och uppskjutna belöningar visar Mischel i denna unika bok att dessa egenskaper inte är förprogrammerade i oss människor. I stället kan vi använda olika strategier och tankeknep för att att kontrollera våra impulser, sträva mot långsiktiga mål och resa oss när livet känns motigt.Hur kan hjärnan fungera som en framgångsmotor? Vilka lärdomar kan dras för hur vi uppfostrar våra barn? När är det bättre att släppa på bromsen och äta den där marshmallowen på en gång? Och från ett större perspektiv, hur hänger marshmallows och politik ihop?
Finns titeln inne?
Tänk om- : seriösa vetenskapliga svar på absurda hypotetiska frågor  Munroe, Randall.

INTERNATIONELL BÄSTSÄLJARE UTGIVEN PÅ 30+ SPRÅK

Miljontals människor besöker varje vecka xkcd.com för att ta del av Randall Munroes nätserie. Munroes streckgubbar som funderar på vetenskap, teknologi, språk och kärlek (bland mycket annat) har blivit omåttligt populära, och lika uppskattade är hans svar på läsarnas mest absurda frågor.

Från vilken höjd behöver man släppa en köttbit för att den ska vara färdiggrillad när den når marken?
Kan man använda uppochnervända kulsprutor som en jetpack?
Går det att bygga en bro av Lego över Atlanten?

I jakten på svar använder Munroe avancerade datorsimuleringar, gräver djupt i militära arkiv, pratar med kärnkraftstekniker, analyserar Star Wars-filmerna med ett stoppur, ringer sin mamma och bildgooglar djur. Munroes svar är precisa och underhållande när han förklarar allt ifrån möjligheten att hitta en eventuell själsfrände, till de många hemska sätt du kan dö på om du blandar alla grundämnen.

"Underbar! Randall Munroe måste vara världens näst roligaste vetenskapskomiker."
Jesper Rönndahl, vetenskapskomiker och programledare för Institutet i P3

Randall Munroe var tidigare anställd vid amerikanska NASA. Han fick nyligen en asteroid uppkallad efter sig Munroe 4942 som är stor nog att orsaka en massiv katastrof om den skulle krocka med jorden. Tänk om har blivit en global succé och ges ut i fler än 30 länder.
Finns titeln inne?